klepko, as you might see here below, we have been discussing this issue at the forum for almost a decade.
I agree with you that
Ukraine needs a go-through railway station at the airport rather than the current discount dead-end project.
It is gonna be a political matter, you (we) will have to fight for government funding to make it happen.
Jyraff is right that UZ don't have a narrow economic interest but we need to look a things on a broader scale. And things might chance faster than the 10 years you are referring to. A cost-benefit analysis (standard in western countries) calculating the benefits for the Ukrainian society as a whole is likely to show a positive effect of an "expensive" airport rail link. The time saved for millions of travelers (domestic, foreign) ultimately converts to money saved. Which is why the government should fund it - together with the airport. UZ could be responsible for point 8 and/or 9 below and/or for maintaining the raillink.
In short -
a propper go-through railway link Borispil - Borispil Airport - Chubinske - Darnitsya will make Ukraine richer.
The "
turniket" issues mentioned by Jyraff are easily solved. A ticket to Borispil Airport will cost more a ticket to/from Kyiv. How is that?
Well, if a person has bought a ticket from Kharkiv to Kyiv and he wants to disembark the train in at the APB-D underground station he will have to pay a certain premium (40-80-120 hrivs, to be determined) to get through the pay-wall turnikets and enter the airport terminal above. Like the system in Arlanda.
Now to the detailsThere is an existing "factory railway line" parting from the mainline just west of Borispil station which could be used for the airport rail link. What is missing is a railway in a tunnel underneath the eastern runway which should reach the area just north-east of the old terminal B and continue in a tunnel parallel to the auto road, serving the future extensions of the terminals D-B, and only surface north of terminal D.
The challenge is
the rather high costs. The project will include:
1. A 2.5 km railway tunnel;
2. Reconstruction of parts of the airport's eastern runway where the tunnel is being diged out (runway overhaul underway anyway);
3. Road reconstruction (the best place for the underground railway along terminal D is properbly below the existing auto road);
4. Around 11 km double track electrified class-A 120 km/h-standard (7.5-8 km of new railway (marked in light green below), 3.5 km upgraded factory line = 11 km total length);
5. Flyovers in both ends;
6. Flyover at the intersection of the main road through Borispil and the (upgraded) factory line;
7. Doubling of the railroad from 2 to 4 tracks on the line from the joining point east of Chubinske towards Darnitsya;
8. Upgrading the Darnitsya - Vydubychi - Kyiv Hlavni line to a 120 km/h standard (8-9 minutes travel time the 14 km Darnitsya - Kyiv Hlavni if nonstop);
9. New regional express style rolling stock (for example Vinnitsya - Borispil and Fastiv - Yagotyn commuter/aeroekspress EMU trains, 160 km/h capable.
10. 3 new stations - at the crossing with the main road through Borispil (elevated on the flyover), APB-B and APB-D (underground).
Andersen, ну який сенс ганяти поїзди харківського напрямку в аеропорт? Без зміни напрямку (тупика) навіть в теорії складно це уявити, це під ЗПС треба зариватись.
Jyraff, Речь не идёт о тупике, а о ответвления от главного пути.
.... дотянуть к терминалам аэропорта железную дорогу, при чем с укладкой дополнительного пути на участке Лесничество-им.Кирпы и на участке от им. Кирпы до Аэропорта - по собственной 2-путной лини и купить для нее ПС в количестве, достаточном для рейсов раз в 20-минут (в предположении что мост Кирпы и так и так достроят и 4 пути до Киев-Пасс будут, от Лесничества до Дарницы и так 3 пути (2 через ДВРЗ и один через Фармацевтическую), соответственно нитки для такого количества поездов найдутся).... И время в пути в таком случае будет от вокзала до аэропорта ~32 мин если без остановок, ~35 минут с остановкой по ст. Дарница, ~39 мин если также добавить остановку по оп Выдубичи.
... Надо не за ~39 мин., а ~28 мин. при макс 100 по городу (как Х) и 160 за Дарницу.
Но
при этом нельзя допускать тупик, рассмотреть аеропорт тупиком.
Следует строит ж/д не только до Бориспола а дальше
от аэропорта в направление север-востока и город Борисполь через туннель под полосой и дальше на пром. ветку и в доль улицу ж/д-ную и воссоединить с магралькую ж/д перед ст. Борисполом.
Т.е. новую ветку - построит в форме полукруг "весяший" под старой ветку уже отходя от её между Проликом и Мала Олександровкой, юга от Горой, через ст. Борисполь F, ст. Борисполь D и на город Борисполь.
Построить станцию в Борисполе на трассе, возле ул. Киевский Шлях / ж/д.
Можно будет любие поезда пускать через такого борисполского полукругу, сделав Борисполь F или D остановкой для интерсити и ночных - и конечно регионалных.
Пускать регионалных поездов в сторону Киев Гл. и Фастов/Коростень например каждый час из Гребенку, раз в час добвавить поезд из Яготина и и ещё раз в час из Борисполя, в итоге поезд каждый 20 мин. из аэропорта в Киев.
Не надо некаких специальних Борисполь Экспрессов, просто новые, чаще и быстрее регионалных ("пригородних") поездов из Яготина, например или Skoda или Alstrom's
http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_X40Как то так строит надо. И возобновить фабричную жд через западную часть м. Бориспіль. Получается ответвление почти как в Стокгольме Арланда.
New version of the airport rail link's possible route, alternative north-eastern routing marked in dark green. Black is the color of existing lines.

