Надешевше - не просто до Німців, а до тих місць у Німеччині, до котрих діють хитрі прикордонні проїзні.
Вони продаються в необмеженій кількості (тобто перед відходом поїзда можна купити завжди), але лише у Чехії і лише сьогодні на сьогодні, в інтернеті не продаються. У Німеччині аналогічних квитків або зовсім не буває, або ті що є (Ельба-Лаба, ЕгроНет, ЄвроНиса) - коштують у рази дорожче. Тобто ідея цих проїзних у тому, що з одного боку ми робимо вигляд. що "африканської" практики, що різна ціна для громадян різних країн ніби немає. А насправді вона де-факто є, бо придбання обставлене такими умовами, щоб німці (насправді ті хто ночував у Німеччині) - були позбавлені можливості скористатись цими тарифами і платили дорожче, а халява щоб була лише для чехів (насправді виходить для тих, хто ніч перед поїздкою ночував у Чехії, ну або приїхав звідкись зі сходу). Єдиний з цих квитків, що у Німеччині і у Чехії продається і коштує однаково це Touren Ticket - за це подякуймо Vogtlandbahn'у.
Найвигідніші проїзні такі (розглядаю про годинникової стрілки):
1. квиток на один з прикордонних з німеччиною країв Чехії і ось цю прилеглої частини Німеччини, що показана червоним
https://www.cd.cz/assets/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/mapka_cj-nemecko_final.pdfНаприклад проїзний на день на Пльзенський край Чехії + прилеглу частину Німеччини, що показана червоним - коштує 279 корун.
Аналогічні є для карловарського краю по 259 корун і устецького краю по 309 корун (втім для карловарського і устецького краю є кращі пропозиції). Для ліберецького краю аналогічного проїзного немає, бо ліберецький край межує з Німеччиною на дуже короткій ділянці, де є єдина залізнична лінія, по котрій не ходять поїзди великої залізниці (ЧД або ДБ), а замість цього - ходять поїзди перевізника Trilex, у котрого свої тарифи (нижчі ніж тарифи ЧД і ДБ) і на нього діє проїзний ЄвроНиса.
Проїзний цього типу діє у Німеччині лише у приміських, а у Чехії немає жодних умов щодо категорії поїзда, тому можна їхати у поїзді будь-якої категорії.
Але оскільки деякі поїзди що курсують з Чехії у Німеччину міняють категорію поїзда по кордону (по Чехії - рахується поїздом далекого сполучення, а по Німеччині - вважається приміським експресом - наприклад експреси Прага - Мюнхен такі) - виходить що на поїзді Прага - Мюнхен по цьому проїзному в межах зони його чинності можна їхати без жодних хитрощів. Тобто хоч по задумці це проїзний для приміських, але ситуативно виходить, що можна наприклад з Пльзені до Реґенсбурга на прямому ПДС їздити (і я так розумію це найцікавіша з поїздок, котру можна здійснити по такому квитку).
При чому поділу німецької частини зони чинності залежно від того на який край проїзний немає, тобто байдуже на який з країв Чехії у Вас буде такого типу проїзний, він суто по Чехії чинен лише на обраний край, а по Німеччині він чинний на усю червону область від Пассау до Шони. Але через чесько-німецький кордон можна їздити лише по тих лініях, де з чеського боку той з країв Чехії, на котрий у Вас проїзний. Тобто якщо хочете з Пльзені через Хеб кудись-там поїхати по такому проїзному - його треба брати на карловарський край (бо Хеб - це уже карловарський край), а проїзд з Пльзені до першої станції звідки діє проїзний на карловарський край - доведеться доплатити.
По чеськи цей проїзний називається Celodenní jízdenka+Německo
2. Якщо хочеться їхати на південь і дуже-дуже недалеко вглиб Німеччини - то там деколи проїзного не потрібно, бо там не застосовується міжнародний тариф при проїзді через кордон. Є така чарівна станція, що по-німецьки зветься Bayerische Eisenstein, а по чеськи - Železná Ruda-Alžbětín, розташована на лінії кордону, ось прямо по-бруківці видно чесько-німецький кордон
https://en.wikipedia.org/wiki/Bayerisch_Eisenstein_railway_station#/media/File:%C5%BDelezn%C3%A1_ruda_-_railway_station.JPGвід цієї станції сполучення і до Німеччини і до Чехії вважається внутрішнім.
На малу відстань якщо їхати по Німеччині - там возить перевізник
https://www.laenderbahn.com/waldbahn/у нього тарифи трохи нижчі, ніж у ДБ, але все-таки "німецькі", тобто височенькі, тому так можна їздити, якщо треба буквально на кілька кілометрів вглиб Німеччини. Уже навіть на 10 км вглиб Німеччини оплачувати окремо чеську частину і окремо частину Waldbahn не вигідно, краще купити Celodenní jízdenka+Německo на пльзенський край по 279 корун. Є ще проїзний за 8,5 євро на всі лінії Waldbahn, але зазвичай його не вигідно купувати, бо Celodenní jízdenka+Německo на пльзенський край коштує лише на ~2 євро дорожче, а покриє і набагато більшу ділянку по Німеччині і проїзд від Пльзені до кордону.
3. якщо Вас цікавлять маршрути через Хеб - може виявитись привабливіший інший проїзний EgroNet він привабливіший, бо коштує лише 200 корун (а не 259 як Celodenní jízdenka+Německo + кароварський край), тут більше покриття по Німеччині
https://www.cd.cz/assets/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/regionet-egronet-mapa.pdfЩоб була зрозуміліше звідки така назва у проїзного Egronet - вона походить від слова Eger - це так по-німецьки називається місто Хеб. Хоча річка Оргже - це та, що через Карові Вари протікає - також по німецьки Eger, але гадаю проїний назвали саме місту Хебу. За проїзд ділянки з Пльзені до першої станції в зоні дії квитка EgroNet - скоріш за все це буде Plana u Mar. Lazni - доведеться доплатити.
4. Але деякі напрямки на північний захід від Хеба - обслуговуються суто перевізниками Vogtlandbahn (у Чехії - з кооперацією з перевізником GW Trains regio). Там деколи дешевше не EgroNet і не Celodenní jízdenka+Německo на карловарський край, а проїний Touren Ticket (коштує 9 євро на день). Треба звіряти по зоні дії по Німеччині що покриває більшою мірою відповідно до планів, а потім з тих, що однаковою мірою планам відповідають обирати дешевший. Про Touren Ticket я писав тут
http://forum.railwayclub.info/index.php?topic=124445.05. Якщо Вам захочеться на північ (в напрямку Бад Шандау і Дрездена) - то замість Celodenní jízdenka+Německo є привабливіші варіанти, залежно від того куди Вам треба:
-якщо суто до Саксонської Швейцарії - до до Бад Шандау, або після Бад Шандау у напрямку на Зебніц (а не на Дрезден) - там скоріш за все не треба купувати проїзних, бо на цій ділянці спеціальний дуже низький тариф , так званий MPS Sebniz, Дечин - Бад Шандау коштує лише 2,4 євро (63 коруни). Це квитки суто для проїзну на приміських Дечин - Румбурк (котрі прямують з Чехії у Чехію через Німеччину). Проїний Elba-Laba дає знижку на більшість поромів через Ельбу і на трамвай у Бад Шандау, але різницю в ціні між 2*2,4 євро і ціною Ельба-Лаба він Вам не наекономить. А от якщо Ви хочете захопити в один день і Бад Шандау і якесь місце поряд поза областю його дії - тобто Бастай або Кеніґштайн - то тоді уже варто купити проїзний Elba-Laba.
Також якщо треба у ту-ж сторону, але трохи ближче - у Чеську Швейцарію - то теж може згодитись тариф MPS Sebnitz, наприклад Дечин - Шона лише 1,2 євро. Справа у тому що найшвидше у Чеську Швейцарію можна потрапити якщо поїздом доїхати до Шони, а звідти переправитись назад у Чехію на поромі через Ельбу/Лабу. Можна туди звісно потрапити без заїзду у Німеччину, але там автобусом треба буде їхати і скоріш за все так буде довше.
-якщо до Дрездена - краще купити проїзний Ельба-Лаба, бо він дає чинний на міський транспорт у Дрездені.
важливо - навідміну від поїздів Ex Прага - Мюнхен - поїзди Євросіті Прага - Берлін не міняють категорію поїзда по кордону, по Німеччині вони також Євросіті, тому на них по проїзному Celodenní jízdenka+Německo або Ельба-Лаба - їхати не можна. Тому по квитку Ельба-Лаба у Дрезден - можна їхати лише приміськими з пересадкою по Бад Шандау.
6. Якщо хочете помандрувати ще східніше, у напрямку Циттау - Герліц/Бауцен - там краще спершу під'їхати у Ліберець (при чому доведеться скоріш за все ділянку Прага - Ліберець автобусом їхати, бо суто по залізниці до Ліберця надто довго їхати), а далі або без проїзного суто по тарифу trilex, це якщо треба кудись недалеко - наприклад Ліберець - Цитау - лише 50 корун, це тариф перевізника trilex
https://www.laenderbahn.com/media/laenderbahn/downloads/trilex/2-Preise-und-Angebote/TBB-TRILEX-Einzelpreistabelle-2019-12-15.pdfЯкщо їхати далі, ніж до Циттау - то без сумнівів купуєте проїзний ЄвроНиса, його зона дії ось
https://www.cd.cz/assets/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/linienverzeichnis_ent_150101_pl_dt_cz.pdfАле може виявитись що навіть якщо не далі ніж до Циттау їздити, то проїзний ЄвроНиса може окупитись:
- якщо по Циттау кататись на паровозах (вони дорогі
https://www.zittauer-schmalspurbahn.de/en/timetables-and-fares/tarify/але по ЄвроНиса- проїзд безкоштовний, там на одній поїздці на паровозі одразу ЄвроНиса окуповується).
- Або якщо по Ліберцю міським транспортом їздити кілька разів (проблеми покупки проїзного на день в ліберецькому краї ми обговорювали тут
http://forum.railwayclub.info/index.php?topic=124447.0)
-або на канатній дорозі на гору Єштед (там звичайна ціна 99 корун в один бік і 149 туди-й-назад, а по ЄвроНисі проїзд хоч не безкотовний, але дуже гарна знижка - лише 30 корун в один бік і 60 корун туди-назад, тому якщо на Єштед і в Циттау - то теж ЄвроНиса окупиться).
================================================
Австрія чи Польша буде дорожче і довше значно?
вцілому так - з Австрією - переважно проблема у тому що дорожче, а Польща - у тому що задовго. Але це залежить з чим порівнювати і яке саме місце у Польщі/Австрії.
Якщо порівнювати з місцями, до котрих можна доїхати по Celodenní jízdenka+Německo/EgroNet/ЕльбаЛаба - то так, справді дорожче, бо так щоб ~300 корун і туди і назад доїхати - то не вийде. Ну і по часу так швидко, як у Реґенсбурґ до Польщі чи до Австрії не доїдете.
Але наприклад є трішки далі (але відносно близько і у Німеччині) Мюнхен і Нюрнберг.
Здавалось би там від місця, куди можна доїхати по Celodenní jízdenka+Německo/EgroNet зовсім коротких ділянок бракує (Регенсбурґ - Мюнхен і Пеґніц - Нюрнберґ відповідно), але з німецькими цінами це убиває всю затію.
У випадку Мюнхена - по німецьких цінах виходить так, земельний квиток на всю Баварію коштує дешевше ніж проїзд ділянки Реґенсбурґ - Мюнхен, а раз купується земельний квиток на Баварію (що коштував-би 25 євро) - то дешевше тоді не комбінувати його з Celodenní jízdenka+Německo, а просто взяти Bayern-Böhmen-Ticket по 28 євро, що покриє проїзд з Пльзені до Мюнхена і назад і міський транспорт у Мюнхені і багато ще чого. А раз такий квиток береться - то по ньому-ж можна їхати до деяких міст у Австрії - зокрема до Зальцбурга, до Ройте (в Тіролі) або до Куфштайна.
З Нюрнбергом трішки дешевше, бо ділянка Пегніц - Мюнхен потрапляє у зону дії тарифної спілки VGN - тобто ціни трохи нижчі ніж ДБшні і по VGNівському квитку крім проїзду по залізниці можна їздити міським транспортом Нюрнберґа, але все-одно Пеґніц - Нюрнберґ якщо купувати в інтернеті коштує 11,43 євро в один бік або 20,30 проїзний на день. Якби треба було в один бік - можна було б ось-так по Пеґніцу розбити, але якщо туди й назад в один день - то дешевше взяти Bayern-Böhmen-Ticket по 28 євро, а раз він береться - то знову-ж таки, на його підставі можна хоч до Зальцбурґа їхати.
Щоправда можна завчасно брати квиток Пльзень - Мюнхен або Пльзень - Нюрнберґ на сайті ЧД по акції
Včasná jízdenka Evropa - мінімальна ціна Пльзень - Мюнхен 11 євро в один бік, Пльзень - Нюрнберґ навіть дешевше. Але це буде квиток на конкретний поїзд, без права поміняти плани і поїхати в інший час. По грошах сумарно за квиток туди і назад вийде трішки дешевше ніж Bayern-Böhmen-Ticket по 28 євро, але тоді за міський транспорт у Мюнхені і Нюрнберґу платити окремо.
Звісно у кожного з варіантів є свої нюанси. Наприклад Bayern-Böhmen-Ticket добре працює лише у вихідні, а у буднях у нього чинність лише з 9 ранку (тому наприклад у будні якщо треба до 9 ранку - то у Нюрнберґ таки вигідніше мабуть або скобмінувати проїзний + VGN або по Včasná jízdenka Evropa, а у Мюнхен - однозначно по Včasná jízdenka Evropa). Знову ж таки якщо все-таки Bayern-Böhmen-Ticket підходить - то слід мати на увазі, що у Мюнхені і Нюрнберґу він покриє міський транспорт, то у Зальцбурґу - уже ні.
У деякі місця Австрії при цьому можна з'їздити трішки дешевше ніж до Мюнхена. Найочевидніше - в Лінц, але це саме з покупкою квитків по акції Včasná jízdenka Evropa завчасно.
Польща справді далеко, менш ніж за +/-5 годин можна доїхати лише до невеликих прикордонних сіл або містечок (типа до Кшевині Зґожелецької чи Мендзилесся, з натяжкою до Зґожельця), що не надто цікаві самі по собі. Швидше з Пльзені поїзд доїзджає хіба-що до Богатині, але там зупинки поїзда немає, та і зрештою там теж навряд-чи щоб було цікаво. При чому через неоднаковість швидкостей залежно від напрямку - на південний схід хоч кілометрів в 1.5 рази більше, а по часу вийде швидше, ніж на північ, тобту час проїзду до Чеського Тешина буде навіть трішки менший, ніж до Зґожельця.